André Evers

Heel langzaam groeide er een kloof tussen mij en de samenleving doordat ik mijzelf steeds minder vaak herkende in de wereld om mij heen. Inmiddels kunnen wij als mens concluderen dat het schenden van de basale rechten van de mens kan behoren tot de gedragingen van ieder mens. Dat de mens niet leert van deze schendingen valt af te lezen uit de huidige situatie waarin de wereld zich op dit moment bevindt.
De geschiedenis vormt een waarschuwing die niet wordt gehoord. Voortkomend uit een ernstig beschadigde familie komen deze schendingen van de mensheid en het verlies van hoop door de herhalingen van deze schendingen hard aan. Door transgenerationele beschadigingen ervaar ik een grote gevoeligheid voor het leed in mijzelf en de wereld om mij heen. Sommige kunstenaars vechten publiekelijk tegen het onrecht in deze wereld. Door een verlammend en machteloos gevoel ben ik niet in staat om te vechten tegen een door de internationale politiek in standgehouden impasse, maar trek ik mij steeds verder terug, op zoek naar antwoorden in mijzelf. Ook op een nationaal niveau vinden populisme en polarisatie een steeds grotere aftrek. Moet er nog elke dag gevochten worden voor gelijkheid op basis geslacht, afkomst, seksuele voorkeur, validiteit, gezondheid of inkomen. Een maatschappelijk en sociaal gezien steeds verdergaande individualisering en verharding van de mens wereldwijd, maar ook in mijn directe omgeving, versterkt het verlammende gevoel van machteloosheid. Deze individualisering in combinatie met digitalisering bedreigt het wezenlijke contact van mens tot mens. “Hoe gaat het met jou?” is een vraag die steeds vaker gesteld wordt via een app.

Op een donkere herfstmiddag zat ik achter mijn bureau uitkijkend over onze tuin. Tijdens mijn academische jaren had ik geleerd dat creativiteit gestimuleerd kan worden door een beperking van de mogelijkheden.
Voor mij zag ik een computer, een scanner en een tuin vol geschiedenis. Een tuin met de lavendel van mijn opa, de maagdenpalm van mijn oma en de pioenrozen van mijn vader. De plek waar ik geleidelijk de verzorgende handen van mijn moeder mocht overnemen, waar ik een hervonden vertrouwen in de liefde mag delen. De perfectie van de natuur en de onscherpe imperfectie van de scanner vormden voor mij de dromerige afwezige staat van mijn eigen zijn.

Als een metafoor voor het leven komen elk jaar de bollen uit, krijgen de vaste planten hun bladeren en bloemen en komt, wanneer de herfst zijn intrede doet, de tuin langzaam weer tot rust. Wanneer een nieuw jaar aanbreekt herhaalt deze cyclus zich. Ogenschijnlijk ziet de tuin er hetzelfde uit, maar de bloemen en de bladeren van voorgaande jaren zijn herinneringen geworden en komen nooit meer terug, ‘le jardin perdu’.

In mijn overpeinzingen, waar nostalgie, angst en rouw zwaar drukt, zoek ik naar een nieuw eigen ritme, een nieuw evenwicht, een manier om staande te blijven in een constant voortrazende, snel veranderende wereld waartoe ik mij dien te verhouden. Een gedachtewereld waarin hoop cynisme geen ruimte biedt, waarin verstilling, liefde, nuance, empathie, compassie, schoonheid en saamhorigheid mogelijkheden kunnen vormen om opnieuw mijn plaats te veroveren in de samenleving.

Initieel zijn de werken vervaardigd in een dromerige intrinsieke vlucht waarin ik op zoek was naar antwoorden op persoonlijke vragen.
Daarom heb ik lang getwijfeld of ik mijn beelden en memoires wel met derden wilde delen. Toen de werken gevoelsmatig de status van een verwerkingsproces overstegen en de vorm aannam van een maatschappelijk relevante boodschap, raakte ik pas overtuigd van het feit dat de beelden en de memoires van waarde konden zijn voor mijn medemens.

Meer

CV:

2010:
Oprichting studio Dreas Evers
Een Haarlemse ontwerpstudio voor visuele communicatie.
-Ontwerp logo's, huisstijlen, brochures, tijdschriften en boeken.
-Ontwerp en realisatie van websites en animaties.
-Ontwikkeling en begeleiding concepten en campagnes.

2014:
Afgestudeerd aan het Art & Design College
Utrecht
Richting: grafisch vormgeven.

2018:
Afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten
Den Haag
Richting: grafisch ontwerpen.
-Thesis: ‘Trauma Design Kunst: de mogelijkheden’.
-Afstudeerproject: ‘Schaduw’, een film over de epi-genetische gevolgen van een oorlog voor eerste, tweede en derde generatie oorlogsgetroffenen.

2021:
Het debuut van ‘le jardin perdu’.
De realisatie en presentatie van mijn eerste autonome collectie beelden en teksten.

Info:

Geslacht:
Man
Geboortejaar:
1967
Discipline:
Multidisciplinair

Contact:

Adres:
Buitenrustlaan 6 2012 BM Haarlem
mail:
website:
www.dreasevers.nl
André Evers

Afbeeldingen:

  • Afbeelding 1 van André Evers
  • Afbeelding 2 van André Evers
  • Afbeelding 3 van André Evers
  • Afbeelding 4 van André Evers
  • Afbeelding 5 van André Evers
  • Afbeelding 6 van André Evers
  • Afbeelding 7 van André Evers
  • Afbeelding 8 van André Evers
  • Afbeelding 9 van André Evers

Videos:

  • Video 1 van André Evers

Vrienden:

  • Bezig met laden

Agenda: